Psycholog: Sportowiec nie maszyna. Pamiętajcie, by naładować baterie

28.Bieg Niepodleglosci. Lekkoatletyka. 11.11.2016
 fot. Marek Biczyk  /  źródło: newspix.pl

Sportowiec pozostaje sportowcem także w trakcie wakacji. Istnieją proste i przyjemne sposoby na utrzymanie motywacji do treningu - także podczas urlopu. - Okres roztrenowania może sprzyjać rozwojowi sportowca - pisze dla "Polski na medal" psycholog sportu Daria Abramowicz.

Wakacje to specyficzny czas dla wielu sportowców. Oczywiście, to z utęsknieniem wyczekiwane (w tym roku chyba szczególnie) cieplejsze dni, a tym samym szansa na lepszy nastrój i lepsze samopoczucie - w końcu nie od dziś wiadomo, że pogoda wpływa na to, jak się czujemy i jak funkcjonujemy na co dzień. Wakacje to dla wielu sportowców jednak przede wszystkim okres roztrenowania, czas odpoczynku i urlopu. Od treningu, od stresu startowego, presji, dużych obciążeń i jeszcze większego zmęczenia. Podczas wakacji odpoczywa ciało sportowca, ale prawdziwą szansę na odrobinę wytchnienia ma także jego psychika. Warto pamiętać bowiem o tym, że dzisiejszy sport eksploatuje organizm na poziomie psychiki równie mocno, co na poziomie motorycznym. Dlatego zachęcam, aby w okresie roztrenowanie, w przerwie po sezonie, wykorzystywać każdą możliwą okazję do tego, aby „zadbać o głowę”.

 

Przerwa w treningach i w startach w okresie letnim wiąże się z okresową zmianą trybu życia. Sportowcy przestają funkcjonować w rytmie zgrupowań - słynnego „trenuj, jedz, śpij, powtórz”. Kiedy pojawia się okres roztrenowania, na wszystko jest więcej czasu i pojawia się swoboda, której w trakcie sezonu tak bardzo brakowało. Zdarza się, że utrzymywanie formy fizycznej czy dieta schodzą wówczas na dalszy plan. Uprawiając sport wyczynowy ważne jest jednak, aby pamiętać o tym, że w perspektywie kilku tygodni nastąpi powrót do treningowego rytmu. Aby łatwiej było poradzić sobie z powrotem do treningu po wakacjach i „rozprężeniu”, warto zadbać o odpowiednią postawę i zachowania już w trakcie urlopu. Oto podpowiedź dla wszystkich - nie tylko wyczynowych sportowców - którzy chcą utrzymać motywację do treningów w trakcie wakacji.

 

Zadbaj o to, aby posiadać cel

Wakacje nie muszą oznaczać, że zapominamy o naszych sportowych celach na kolejne sezony. Odpowiednio wyznaczone pomagają zawodnikom komfortowo i przyjemnie spędzić czas roztrenowania, jednocześnie ułatwiając powrót do treningu po wakacjach. Pomocne jest m.in. wyznaczanie celów pośrednich, krótkoterminowych, które stanowią swoiste małe kroki kierujące zawodnika w stronę osiągnięcia „głównego” celu. To właśnie takie podejście może być pomocne w okresie letnim. Radzimy, aby zapisywać ustalone cele i raz na jakiś czas przypominać sobie o tym, że je posiadamy. Ważne jest wyznaczanie takiego celu, który będzie wyzwaniem, a jednocześnie nie przytłoczy zawodnika. W okresie wakacyjnym celem może być między innymi utrzymanie formy na jakimś poziomie, dbanie o dietę lub po prostu podejmowanie regularnej, mniej intensywnej, aktywności fizycznej. Zachęcam do stosowania prostych metod: KOSMO-S lub SMART.

 

Pamiętaj, jest wiele form aktywności fizycznej

Przerwa w treningach nie musi, a często i nie powinna, oznaczać przerwy w podejmowaniu aktywności fizycznej. Lato to doskonały czas na to, aby poznawać nowe formy ruchu i wracać do ulubionych dyscyplin i form rekreacji. Ważne, aby nie skupiać się na rywalizacji, na sportowym wyniku, biciu rekordów i poprawie formy. Lato i wakacje to czas przyjemności i relaksu, w związku z tym niech ta aktywność sprawia przyjemność. Dzięki takiemu podejściu ciało pozostaje w dobrej formie, a głowa…odpoczywa od presji wyniku i stresu związanego z rywalizacją i wyzwaniami związanymi z treningiem. Warto przyjrzeć się gwiazdom sportu i temu, jak wypoczywają po sezonie. Bardzo często jest to wypoczynek aktywny, ale w skrajnie innej formule od dyscypliny uprawianej na co dzień. PIłkarze żeglują, narciarze wypoczywają na plaży. Wybieranie zupełnie innego środowiska wypoczynku ułatwia fizyczną i psychiczną regenerację.

 

Stosuj trening mentalny

Choć trening mentalny kojarzy się głównie z przygotowaniem do zawodów sportowych, jego stosowanie w codziennym życiu, także podczas wakacji, może nieść za sobą wiele korzyści. Jednym z jego podstawowych elementów jest trening wyobrażeniowy. Może on pomagać w utrzymaniu motywacji w czasie roztrenowania. W treningu sportowym najczęściej używane są wyobrażenia dotyczące sylwetki i poziomu ogólnej sprawności. Warto więc na przykład skupiać się na obrazie swojego ciała, gdy jest w dobrej formie fizycznej, spróbować przywołać emocje, które pojawiają się w sytuacji osiągania dobrych wyników sportowych (gdy zawodnik jest w formie) i przypominać sobie motywujące i mobilizujące momenty pojawiające się w trakcie treningów i zawodów. Dzięki temu łatwiej będzie wrócić do treningów po wakacjach.

 

Zrób dla siebie coś miłego

Powtórzmy raz jeszcze: wakacje to czas odpoczynku i regeneracji. To także czas, w którym wreszcie, po całym sezonie treningów i startów, pojawia się przestrzeń na to, aby robić to, co sprawia przyjemność. Warto robić coś dla siebie. Pod tym prostym zdaniem kryje się idea uważności - coraz bardziej popularnego obszaru rozwoju w psychologii, który dotyczy także sportowców. Chodzi o proste rzeczy, o których często zapominamy: bycie dla siebie dobrym, odpuszczanie w sytuacjach, na które nie mamy wpływu, sprawianie sobie drobnych przyjemności, spędzanie czasu z tymi, z którymi chcemy go spędzać. W natłoku codziennych obowiązków często o tym zapominamy, ale wakacje mogą być dobrym czasem na to, aby zaopiekować się samym sobą.

 

Znajdź partnera

Do wspólnego podejmowania aktywności fizycznej, do spędzania czasu w ciekawych formach. Kogoś, kto będzie wspierał w utrzymywaniu diety, dbaniu o formę fizyczną, ale także kogoś, dzięki któremu czasu urlopu czy wakacji da wspomnienia, które na długo zostaną w pamięci. Rodzic, partner życiowy czy przyjaciółka mogą wesprzeć w utrzymywaniu zdrowych, sportowych nawyków i przypominać o sportowej tożsamości, ale też pozwolić (szczególnie umysłowi) zregenerować się w tym okresie.

 

Planując lato i wakacje warto pamiętać o dwóch ważnych kwestiach. Po pierwsze, mimo wakacji zawodnik ciągle pozostaje sportowcem, który z czasem wróci do rytmu treningowego i startów w zawodach. Pojawią się przed nim kolejne cele i wyzwania. Po drugie, wakacje mogą i powinny być przyjemnością. To także czas na regenerację - we wszystkich aspektach. Obie te kwestie można połączyć. Wydaje się, że czasami sportowcy o tym zapominają, a przecież wystarczy kilka prostych działań i postaw. Warto spróbować.

Z tej samej kategorii